Неділя 14 Квітень 2024   Українська  /   Русский       Пошук    

Чоловік із 31 глави Приповістей

чудовому Божому провидінню було завгодно, щоб в англійській мові саме слово «чоловік» («husband») містило свідчення про те, яким має бути його заняття. Чоловік це той, хто займається землеробством (husbandry) або обробітком ґрунту. Він, подібно до досвідченого садівника, вирощує свою дружину і доглядає її так, щоб вона розквітала.

Щоправда, слід остерігатися надто широкого застосування цього образу. Жодна жінка не може бути просто пасивним шматком землі, який безпорадно чекає, щоб чоловік прийшов його обробляти. Згадайте Анну та Авігею – жінок, які процвітали або за дурного чоловіка (1 Цар. 25:3), або взагалі без нього (Лк. 2:36-38). Ці жінки (у наших церквах сьогодні відомі багато подібних до них) цвітуть як польові квіти в пустелі. І насадив і обробляє їх прекрасніший Наречений.

І все ж, Писання наказує земним чоловікам наслідувати цього Небесного Чоловіка. А саме, практикуючи Христоподібне землеробство у шлюбі, вирощувати своїх дружин так, щоб вони досягали все більшого пишноти (Еф. 5:25-30). Отже, бачачи жінку в повному розквіті, ми вчинимо мудро, якщо шукатимемо, чому повчитися у її чоловіка.

У 31 розділі книги Приповістей показані саме така жінка і саме такий чоловік.

Землеробство у шлюбі

Багато чоловіків мріють про те, щоб мати дружину з 31 глави Приповістей. Вона одна з тих «мудрих жінок», які творять свій дім майстерністю та старанною працею (Прип. 14:1). Вона створює своєму чоловікові добре ім'я, так що він «відомий біля воріт, коли сидить зі старійшинами землі» (Прип. 31:23). Вона є безумовним і беззаперечним «благом» (Прип. 18:23), тому що «вона віддає йому добром, а не злом, у всі дні свого життя» (Прит. 31:12). Він може бути знатним і без неї, але з нею він набуває царської гідності (Прип. 12:4).

Проте мало хто усвідомлює, що за жінкою з 31 глави Приповістей стоїть чоловік із цього ж розділу. І, якщо ми прочитаємо ці поетичні рядки в контексті всієї книги, то побачимо, що чоловік цей аж ніяк не йолоп. Він боїться Господа і не покладається на свій розум (Прип. 1:7; 9:10). Він увібрав вчення своїх батька і матері і тішить їх (Прип. 10:1; 15:20). Він відкинув шлях дурня, блюзнірника і лінивця і йде шляхом мудрості (Прип. 3:17; 9:4-6).

Іншими словами, він не просто чоловік, а й землероб, який обробляє характер своєї дружини. Тож чому ми можемо повчитися у такої людини? Хоча в поетичних рядках 31 глави Приповістей він з'являється лише на задньому плані, але все ж таки дає уроки з мистецтва землеробства як для подібних йому зрілих чоловіків, так і для початківців.


Він упевнений у ній

Перший опис ставлення чоловіка до дружини, поданий у цих поетичних рядках, може здатися нам нічим не примітним: «Упевнене в ній серце чоловіка» (Прип. 31:11). Слова: «він їй довіряє» нас не дивують, хоч би мали. У Приповістях серцева довіра стосується лише Бога, як це видно, наприклад, у Пріт. 3:5: «довіряй Господу від щирого серця» (НРП). Але тут його серце впевнене у ній . Чому?

Тому що він завчасно вивчив урок: «Миловидність оманлива і суєтна краса; але жінка, яка боїться Господа, гідна хвали» (Прип. 31:30). Брюс Уолтке пише:

Справжній виняток зводить відважну дружину, яка боїться Господа, до найвищого рівня духовної та фізичної компетентності. Подібне твердження передбачає, що ці конкретні чоловік і дружина перебувають у здорових духовних стосунках ( The Book of Proverbs, Chapters 15–31 , 521).

Більшість чоловіків в античному світі ставилися до своїх дружин трохи краще, ніж до власності, здатної до народження дітей: чим привабливіше, тим краще (Derek Kidner,  Proverbs , 46). Але не таким був цей чоловік. Сенс шлюбу йому полягав у чомусь більшому, ніж задоволення і твір потомства. Він перебував у товаристві, почутті спільності та довіри , що проросли на ґрунті благоговіння перед Богом (Прип. 31:30). І тому в період залицяння та заручин, а також і в подальшому житті їхній союз коренився у страху Божому.

Плоди цієї довіри ми можемо куштувати майже в кожному вірші цього поетичного твору. Зауважте, зокрема, що його впевненість у ній звільняє його від необхідності розбиратися з різними дрібницями. Він долучив її до сформованого за допомогою Божого страху видіння щодо влаштування будинку, і вона з ним душею та серцем. Вона розквітає у цьому просторі беззастережної довіри, займаючись жіночою роботою: збираючи, купуючи, продаючи, забезпечуючи, навчаючи, даючи та виробляючи; він же насолоджується «плодами рук її» (Прип. 31:31).

Отже, раніше і понад будь-яких пріоритетів сімейного життя чоловік із 31 глави Приповістей насаджує зі своєю дружиною співдружність священного страху Божого. Сімейна молитва стоїть вище за телевізор. Недільне богослужіння важливіше за недільний футбол. Його особистий комфорт другорядний по відношенню до її уподібнення до Христа. І оскільки вона боїться Бога, він не боїться довіряти їй.

Він цінує її силу

Жінка з 31 глави Приповістей пропонує нам якийсь парадокс. З одного боку, вона має цілком типові жіночі риси і надто прив'язана до будинку, щоб це сподобалося більшості сучасних людей. З іншого ж, у її жіночності є підривні елементи, і вона надто жорстка, щоб це могло сподобатися більшості людей, які надто прихильні до традицій. Її пальці не надто ніжні, щоб узятись за лопату, але й не надто грубі, щоб тримати нитку (Прип. 31:16, 19). Не перестаючи бути відверто жіночною, вона «перепоясує силою стегна свої та зміцнює м'язи свої» (Прип. 31:17).

І текст наводить на думку, що її чоловікові це подобається. Він не лякається, прийшовши додому і знайшовши дружину з брудом під нігтями (Прип. 31:19), або слухаючи, як вона радіє майбутньому (Прит. 31:25), або дивлячись, як вона клопочеться по дому з енергією, що не поступається його власної (Прип. 31:15, 22, 27). Він досить сильний, щоб не боятися її сили.

Навпаки, дух їхнього товариства наводить нас на думку, що в її силі його бажання, його задоволення, його мета. Її ентузіазм і сила духу є частиною того, що робить її «чудовою» в його очах (Прип. 31:10, 29). Бог закликає також і нас, чоловіків, дорости до такої зрілості в Христі і до такої впевненості в Ньому, щоб ми не стали перешкоджати жіночій силі наших дружин, але, навпаки, прагнули її вирощувати.

Чоловік же, який чинить протилежним чином і применшує силу своєї дружини або безпосередньо (відбиваючи в неї бажання займатися діяльністю, властивою благочестивим дружинам), або побічно (сам відмовляючись ставати сильнішим), бажає мати не помічницю, а лише служницю.

Він довіряє себе Божому покликанню

31 Розділ книги Приповістей несе на собі печатку ретельного літературного опрацювання: від структури тексту на івриті, поданого у формі акростиха, до тих, що його пронизують. Вірші 20-27 цього поетичного твору містять у собі хіазм – літературний прийом, що допомагає підкреслити центральну думку уривка. Так, простеживши шлях до центру цього хіазму, ми опинимося у вірші 23: «Чоловік її відомий біля воріт, коли сидить зі старійшинами землі».

Як пише Дерек Кіднер, хоча «її вплив поширюється далеко межі будинку…, проте досягнення її (як і хотіла) найбільш цінні тим, що вони сприяють добробуту і доброї репутації її чоловіка» ( Proverbs , 46 ) . Іншими словами, вона мобілізує свої визначні сили для того, щоб насамперед підтримувати покликання свого чоловіка.

Як помічниця свого чоловіка, ця дружина бачить свою місію під його крилом (Бут. 2:18). Їхні покликання схожі не так на дві залізничні колії, як на стовбур і гілки дерева: вона робить будинок міцним і стабільним, щоб він, розгалужуючись, міг запропонувати світові плоди їхньої родини. Звичайно, нерідко покликання дружини веде її у світ, а покликання чоловіка завжди повертає його додому (Прип. 31:14, 16, 20, 24). Але в цілому вона розпоряджається в домі, щоб він міг займатися тим же поза домом (Прип. 31:11, 15, 21, 27).

Що це означає для нашого чоловіка з 31 глави Приповістей? Хоч як це парадоксально, це означає, що він найкраще служить покликанню своєї дружини, віддаючи себе власному високому призначенню. Якщо чоловік має лише незначне бачення, — не лише щодо його роботи, а й щодо сім'ї, церкви та суспільства, — то й допомога від дружини йому буде потрібна незначна. Але якщо його бачення велике і походить від Бога, то, як пише Герман Бавінк, вона може «допомагати в найповнішому і найширшому сенсі: фізично і духовно, своєю мудрістю та любов'ю, своїм розумом і серцем» (The Christian Family, 6 ) .

І він, безсумнівно, потребує такої допомоги. У цих поетичних рядках мається на увазі, що чоловік може високо тримати голову біля воріт не тільки через те, хто він є сам по собі, але і завдяки тому, яка у нього жінка: не гнилизна в кістках, але вінець на голові (Прит. 12:4).

Він її хвалить

Лише наприкінці цього поетичного твору звучать слова із вуст захопленого чоловіка:

Встають діти й ублажають її, чоловік, і хвалить її: «багато було дружин доброчесних, але ти перевершила всіх їх» (Прип. 31:28-29).

Чи перебільшує він? Ймовірно. Але, як закоханий називає свою кохану «прекраснішою з жінок» (Пісня 1:8), так і цей чоловік каже: «ти перевершила всіх їх». У його очах це і є.

Ця похвала не просто реакція на її красу, але й спосіб примножити цвітіння. За євангельською логікою (на якій ґрунтується всяке справжнє садівництво), любов породжує привабливість, а похвала робить гідним похвали. Раніше була любов Ісуса, а потім краса Його нареченої (Еф. 5:25-27). Чоловік, який відмовляється хвалити дружину, і в той же час очікує, що вона стане гідною похвали, подібний до садівника, який відмовляється поливати рослини, поки вони не виростуть.

Чи є у вашій дружині щось гідне довіри (Прип., 31:11), чи виявляє вона хоч скільки-небудь старанності у своєму покликанні (Прит. 31:15), турботи про ваших дітей (Прит. 31:21), мудрості у спілкуванні з вашими сусідами (Прип. 31:26), щедрості до бідних (Прип. 31:20)? Отже, ви можете сміливо висловити змістовну, конкретну сердечну похвалу.

Хваліть її на публіці та в особистій бесіді, при ній і без неї. Хваліть її перед дітьми, перед сусідами та друзями. Хваліть її в радості і в горі, в багатстві і в злиднях, в хворобі і в здоров'ї, поки смерть не розлучить вас. І будьте готові до того, що, якщо ви це зробите, вона стає дедалі більш гідною похвали.

Чоловік-християнин не відвертається від Бога, коли хвалить дружину. Адже, як його довіра дружині, зрештою, є довіра Богу, Якого вона боїться (Прит. 31:11), так і його похвала дружини, зрештою, є хвала Богу, що дав її (Прип. 19:14). Отже, коли чоловік із 31 глави Приповістей хвалить дружину за справу її рук, він хвалить Бога за справу Його рук – за неї.

21.10.2023

Чоловік – голова сім’ї

По-перше, необхідно визнати той факт, що чоловіки і жінки відрізняються один від одного. Чоловікам властиві чоловічі якості, а жінкам – жіночі. Чоловіки і жінки відрізняються один від одного фізично, емоційно, психологічно, складом розуму і способом спілкування. Першим Бог створив чоловіка і вирішив, що йому потрібна помічниця, тому Він створив Єву. І Адам, і Єва були створені за образом ...

Шлюб у Біблії

Чи можливе, з погляду Біблії, інтимне життя поза шлюбом? З якого часу шлюб вважається дійсним: після ухвалення рішення жити спільно? Після першого інтимного зв’язку? Після реєстрації в РАЦСі або вінчання в церкві?

Щоб відповісти на ці актуальні питання, викладемо п’ять біблійних положень. Скористаємося одним з основних принципів тлумачення Біблії, при якому вирішення пробл...

Біблійні засади щодо збереження та зміцнення подружнього союзу

Християнська сім'я є основою християнського життя та громади. Біблія дає нам багато настанов та принципів, які допомагають зберегти та зміцнити подружній союз. Ось деякі з них:

  1. Взаємна повага та любов: "Хто любить дружину свою, любить себе самого" (Ефесянам 5:28). Біблія закликає чоловіка любити свою дружину так, як Христос полюбив Церкву і жертвував за неї. Також закликаєть...

Управління емоціями в християнській сім'ї: Роль віри та мудрості

Управління емоціями у християнській сім'ї є важливим аспектом збереження міцних та здорових відносин. Ось кілька порад, як управляти емоціями у християнській сім'ї:

  1. Молитва: Молитва є потужним інструментом для управління емоціями. Регулярна молитва окрім особистого спілкування з Богом також може включати спільні молитви чоловіка і дружини. Молитв...

Забезпечуйте вічне майбутнє для своєї сім’ї

Коли Господь поєднав Адама і Єву подружніми узами, Адам виразив свою радість: «Оце тепер вона кість від костей моїх, і тіло від тіла мого» (Бут. 2:22,23). Творець мав на думці не тільки задоволення людей – Своїх дітей. Він хотів, щоб подружні пари і сім’ї виконували Його волю. Він сказав першій парі: «Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, овол...

Як знайти ідеального супутника життя?

Ідеальна дружина: на що чекає кожен чоловік?
Могла вийти заміж за зірку екрану, але хотіла вийти лише за вас.
Є експертом з кулінарії, прибирання, ремонту автомобіля або телевізора, фарбування будинку та мовчання.
Її улюблений вислів: "Що я можу зробити для тебе, любий?"
Що він отримує:
Вона вимовляє 140 слів за хвилину з поривами до 180.
Там,...

Ідеали та принципи, які має втілювати християнська сім'я

Християнська сім'я має втілювати ідеали та принципи, які відображають Божий задум про сім'ю. Ці ідеали та принципи орієнтують родину на шляху до спільного життя відповідно до волі Бога. Ось декілька принципів, які має втілювати християнська сім'я:

  1. Любов та повага. Християнська сім'я має бути місцем, де панує любов та повага. Батьки повинні любити один одного, а також своїх д...

Материнство на межі моїх сил

Я увійшла до материнства з певними очікуваннями. Вважаючи, що воно зробить мене щасливішим, я думала, що воно буде природнішим і легшим. Мені все ще подобалося бути мамою, але можу сказати, що Бог використовував материнство, щоб змінити мене — і іноді ця зміна була болісною. Іноді я доходила до краю.

Коли у мене вперше з'явилися діти, я поклала на себе непотрібний тягар, пов...

Християнська сім'я: діти – плід сім'ї

Чарльз Лем колись сказав, що готовий віддати все на світі, щоб повернути свою померлу матір і на колінах просити у неї прощення за кожну провину, якою він засмутив її ніжне серце. З роками будь-як...

Біблія про ролі чоловіка та дружини в сім'ї

В епоху потрясіння інституту сім'ї особливо важливо знати біблійні принципи та керуватися ними. Що ж говорить Біблія про роль і обов'язки чоловіка та дружини у християнській сім'ї?

Щодо можливості порятунку чоловіка та жінки рівні перед Богом ( Кол.3:11 ), проте в християнській сім'ї існує певна ієрархія. Святе Письмо виділяє для кожного з двох подружжя свою роль у поб...