За столом з Іллею: Отруєна посудина
Яким отруйним є невігластво!
Не так невігластво простих людей, які в довірі віднаходять шлях до гідного життя, як невігластво зарозумілих, які вважають, що багато знають, і з величезною поверховістю вирішують за себе і за інших.
Недбале мистецтво байдужості до політики, політичних інституцій надто часто отруює атмосферу наших днів.
Крем-суп із гарбуза
Єлисей же повернувся в Галгал. І був голод у землі тій, і сини пророків сиділи перед ним. І сказав він слузі своєму: постав великий казан і звари юшку для синів пророчих. І вийшов один з них у поле збирати овочі, і знайшов дику витку рослину, і набрав з неї диких плодів повний одяг свій; і прийшов і накришив їх у казан з юшкою, тому що вони не знали їх. І налили їм їсти. Але як тільки вони стали їсти юшку, то здійняли крик і говорили: смерть у казані, чоловіче Божий! І не могли їсти. І сказав він: подайте борошна. І всипав його в казан і сказав [Гиєзію]: наливай людям, нехай їдять. І не стало нічого шкідливого в казані. Прийшов хтось з Ваал-Шалиші, і приніс чоловіку Божому хлібний початок – двадцять ячмінних хлібців і сирі зерна в лушпинні. І сказав Єлисей: віддай людям, нехай їдять. І сказав слуга його: що тут я дам сотні людей? І сказав він: віддай людям, нехай їдять, бо так говорить Господь: “наситяться, і залишиться”. Він подав їм, і вони наситилися, і ще залишилося, за словом Господнім. (2 Цар. 4:38-44)
Складники:
- 800 г. м’якоті жовтого гарбуза
- 300 мл. бульйону
- 40 г. масла
- 2 неповні столові ложки борошна
- сіль
- 1/2 чайної ложки кмину
Почистити гарбуз і порізати на дрібні шматки. Додати бульйон, кмин, сіль і варити, доки гарбуз не почне розварюватися. Тим часом розмішати масло з борошном до отримання однорідної маси. Міксером збити суп на кремоподібну консистенцію. Додати розтерте масло з борошном і довести до кипіння. Подавати на стіл гарячим, можна разом із грінками, можна з подрібненим смаженим мигдалем.
Єлисей
Учень пророка Іллі. У момент взяття пророка на небеса Єлисей отримує від нього дві третини його плаща, тобто пророчого духа.
Поза тим, що Єлисей має певний вплив на політичне життя, він проводить також значні зцілення. Деякі його чуда є ніби прообразом тих, що в майбутньому вчинив Ісус: Єлисей помножує олію, хліб і зеленину, як згодом Ісус вчинить із хлібом і рибою; він воскрешає сина вдови, зцілює сирійського воєначальника, що захворів на проказу.
Історія пророка Єлисея описана в 2 Цар. 2-8.
Недозволений хліб і хліб необхідний
У деяких текстах старозавітних пророків стверджується, що сам Бог може вирішувати, щоб людям забракло хліба. Тут ідеться про певний особливий вияв Його гніву стосовно ізраїльського народу, що не зберігає вірності Союзу (пор. Ам. 4:6; Єр. 5:17; Єз. 4:16).
Ісус навчив Своїх учнів лише однієї молитви – «Отче наш». Друга частина цієї дуже відомої молитви просить у Бога дарувати Його синам деякі речі, без яких вони не можуть жити. У молитві «Отче наш» перш ніж попросити прощення гріхів і допомоги в тому, аби не впасти у спокусу, є запрошення молитися за конкретні потреби: «Хліб наш насущний дай нам сьогодні» чи навіть «необхідний». Само по собі, це не є натяк на євхаристію як їжу для подорожі і підтримку віруючого. Тут просимо безпосередньо і з надзвичайним реалізмом про хліб і до хліба, аби жити, вірити, бажати євхаристії, мати силу чинити добрі діла.
Випічка зі сухими фігами (інжиром) і мигдалем
Не лише Бог пропонує землю, багату на плоди. У 2 Цар. 18:28-37 можемо прочитати промову виночерпія Ассирійського царя до ізраїльського народу, який обіцяє ізраїльтянам нову землю і запрошує народ не довіряти цареві Єзекії і Богові, бо жоден бог не зміг звільнити інші народи, захоплені ассирійською потугою.
Складники:
- борошно
- 220 мл. теплої води
- 20 г дріжджів
- десяток свіжих фіг
- 20 очищених горіхів мигдалю
- 1 столова ложка олії
- 1 чайна ложка солі
- 4 столові ложки меду
- сік половинки лимона
Розчинити дріжджі у невеликій кількості теплої води. Замісити борошно з розчиненими дріжджами, олією, двома столовими ложками меду і рештою води. Посередині процесу замішування додати сіль і продовжувати замішувати тісто до отримання однорідної еластичної маси. Накрити рушником і поставити для викисання у тепле місце приблизно на одну годину. Тим часом видалити у фіг ніжки, помити їх, зачекати, доки підсохнуть і порозрізати навпіл. У каструльці розчинити на повільному вогні мед у лимонному соці. Взяти тісто і розкачати його до товщини приблизно півтора сантиметри. Оздобити фігами й мигдалем, змазати розчиненим у соці медом. Пекти випічку впродовж 30 хвилин при 200°С. Подавати теплою або охолодженою.
Пророки єдиного Бога
Скільки ж пророків було в Ізраїлі та Юдеї? Нелегко на це відповісти, тому що стосовно багатьох із них не збереглося ні їхніх імен, ні пророцтв. Навколо Єлисея були, зрештою, «пророчі сини», щось на зразок послідовників чи учнів. Те саме було й у випадку поганських пророків, деякі з них мали бути харизматичними фігурами, радше популярними серед народу. Окремим випадком були, зрештою, «придворні пророки»: справжні професіонали слова, з якими радилися царі і воєначальники, перш ніж укласти союз чи розпочинати військову акцію.
Загалом є багато постатей. Але вони мають основну відмінність: тільки деякі (Ілля, Єлисей та інші, яких зустрінемо) є пророками єдиного Бога, котрий Сам Себе явив Мойсееві як Ягве (пор. Вих. 3:14). Численні інші з’являються як речники різних божеств, представників хананейського, ассирійського чи вавилонського пантеону, яким часом вдавалося зачарувати ізраїльтян, змушуючи їх забути про союз із Богом Отців.