Четвер 26 Грудень 2024   Українська  /   Русский       Пошук    

Ревека – авторитетна мати

Близнюки і сьогодні – це щось особливе! Для мене, до того, як я стала мамою близнюків, теоретично це було зрозуміло. Через двадцять два роки я можу сказати, що виховання близнюків – це теж особливий досвід для матері. Ці діти такі близькі, що матері постійно запитують себе: Яка моя роль, як мені знайти підхід до кожної дитини?

У нашій країні збільшується народжуваність близнюків, головним чином, через різні методи штучного запліднення. Наприклад, у Німеччині кількість народжених близнюків зросла на 50 відсотків між 1980 та 1999 роками. У 1999 народилося 12000 близнюків. У середньому, кожні 40-і пологи у всьому світі – це народження двійнят.

Народження близнюків – це щось особливе і захоплююче. Навіть якщо в цьому світі дитина народжується щохвилини, кожна вагітність і кожне народження – це ризик, велике навантаження і диво для кожної жінки. Якщо вона під час вагітності відчуває або це діагностує лікар, використовуючи ультразвукове обстеження, що росте не одна дитина, це може викликати величезну невизначеність: я, можливо, бажала би одну дитину, але зараз є дві! Двоє дітей збільшують можливі проблеми, більші витрати часу, фінансовий тягар. І водночас це також подвійне диво, подвійна радість, просто дивно, що під час однієї вагітності можна народити двох дітей.

Біблійна мати близнюків Ревека була сміливою, навіть будучи молодою жінкою. Коли приходить слуга Авраама і шукає наречену для його сина Ісака, вона виявляє впевненість у собі. Біля колодязя вона напуває верблюдів слуги і запрошує його до себе додому. Він розповідає про пошук нареченої і швидко переходить до справи: хоче взяти з собою Ревеку. Сім’я в основному погоджується, але не хоче відпускати їх так швидко. Але слуга поспішає. В Біблії сказано: «Покличмо дівчину, і запитаймо її саму. І покликали Ревеку, і сказали до неї: Чи ти підеш з оцим чоловіком? А вона відказала: Піду.» (Бут. 24:57,58). Ревека вирішує піти з дому, щоб стати дружиною чоловіка, якого вона ніколи не бачила. Такий вчинок, дійсно, є рішучим. І вона вирішує довіритися Богові у виборі чоловіка, який надсилає їй прикраси, не знаючи її. Її мужність і довіра, очевидно, винагороджуються. Ісак «полюбив її», як сказано. Це влаштований любовний шлюб.

Ревека завагітніла близнюками. І це важка вагітність: «І кидалися діти в утробі її». Вона страждає від цього. Сьогодні вагітність двійнятами може бути діагностована рано, Ревека навряд чи могла знати це. Раніше, друга дитина з’являлася як сюрприз при народженні. Існують найдивовижніші історії; коли неочікувано замість однієї дитини з’являється ще одна! Для другої дитини виникав часто ризик через брак кисню під час тривалих пологів та й просто тому, що її взагалі не очікували.

Близнюки Ревеки Яків та Ісав були різними. «І вийшов перший червонуватий, увесь він немов плащ волосяний. І назвали ймення йому: Ісав. А потім вийшов його брат, а рука його трималася п’яти Ісава. І назвав ім’я йому: Яків» (Бут. 25:25-26).

Яка це була радість: двоє синів, обидва здорові! У Ревеки та Ісака більше немає дітей, тож Яків та Ісав стають сенсом їхнього життя.

Два хлопчики, очевидно, розвиваються дуже по-різному. Ісав любить перебувати надворі, він стає спритним ловцем, мандрує і його батько Ісак любить його по-особливому. Йому смакує те, що він вполює. Ми можемо уявити, як пов’язані батько і син. Яків – «тихий», він любить залишатися в наметах. Він вихованіший за Ісава, більш схильний до музики. І тому любов батьків розподіляється нерівномірно. Ревека віддає перевагу Якову.

Такий поділ між дітьми збурює синів і залишає відбиток на все життя. Якщо один з батьків віддає перевагу одній дитині, це завжди шкодить іншій дитині. Деякі батьки не можуть по-іншому, хочуть вони цього чи ні. Вони особливо люблять дитину, яка їм ближча до серця, з тих причин, які іноді неможливо пояснити. Важливо, щоб батьки визнавали та усвідомлювали ці почуття та прагнули турботи та справедливості для іншої дитини. У розповіді про синів Ревеки це зрозуміло. Первістка особливо любить батько, він пишається мужністю цього хлопчика і захоплюється ним. Другонародженого мати береже як зіницю ока, вона бавить і ніжить його. Таким чином, батьки підсилюють цю різницю між дітьми. І навпаки, діти зухвало реагують на виклик переваги братам і сестрам, щоб показати, що вони не мають потреби в батьківській любові. Надзвичайно напружена сімейна ситуація…

Ісав, очевидно, справді міцний хлопець. Одного разу він приходить додому з поля голодним. Яків приготував юшку з сочевиці, але дасть йому їжу лише в тому випадку, якщо Ісав продасть йому своє первородство. Ісав, очевидно, байдужий до цього первородства, яке є важливим питанням у спадкуванні та відповідальності за майбутнє сім’ї, зважаючи на гострий голод, «продає» його за хліб і юшку з сочевиці.

Пізніше Яків обманом викупить цю угоду і за допомогою матері «викраде» благословення батька, яке належить первістку. Ревека зробить усе для того, щоб її чоловік на смертному одрі вважав, що Яків є Ісавом, і поблагословив його. Вона веде сина до вмираючого батька, щоб ввести його в оману і збрехати. Батько благословляє другонародженого, а коли приходить первісток, він «ужахнувся». Благословення для первістка не можна дарувати багато разів. Ісав думає про вбивство Якова, і тому Ревека допомагає улюбленому синові врятуватися. Минуть десятиліття, коли два брати знову зустрінуться і в потрібний час, виявиться глибока правда вислову «кров густіша за воду». Яків боявся зустрічі з Ісавом. Він добре знав, що обманув свого брата-близнюка багато років тому, і знав, наскільки глибокою є його рана. Ось чому він довго готується до цієї зустрічі. І сказано: «І побіг Ісав назустріч йому, і обняв його, і впав на шию йому, і цілував його. І вони заплакали» (Бут. 33:4).

Врешті-решт описана чудова історія примирення. Діти подолали те, що викликали батьки – одностороннє кохання, яке привело до поділу дітей. Переміг глибокий кровний зв’язок близнюків.

Матері, які віддають перевагу одній дитині над іншою, зазвичай діють інтуїтивно. Вони не можуть інакше. Це особлива любов. Вони часто намагаються приховати це, але дитина завжди це відчує. Якщо мати чи батько віддає перевагу дитині з розрахунку, то це є руйнівним у стосунках. Травми, які спричинені таким чином, залишають глибокий слід у дітей на все життя.

Ревека укладає руйнівний пакт з Яковом: ти і я проти батька, проти брата, проти решти світу. Це не просто вподобання, це форма використання когось для власних інтересів. Ревека використовує свого сина для забезпечення своїх вимог щодо особистого майна. Якщо син, якому вона віддає перевагу, виграє, то це її власний тріумф. Таке використання дитини, як знаряддя, на жаль, відомо з деяких подружніх сварок і в наші дні. У центрі уваги не дитина, її добробут та її захист, а особиста претензія на владу чи навіть свого роду помста проти (колишнього) чоловіка, або, навпаки, дружини.

Боротьба за владу в сім’ї є руйнівною. Як правило, мама любить всіх своїх дітей. Якщо в сім’ї є особлива дитина: через хворобу, інвалідність або через розумову відсталість, мати повинна віддати їй перевагу, особливу підтримку, догляд. Але налаштовуючи дітей один проти одного, навіть використовуючи їх у суперечці з батьком, завжди приводить до несправедливості. Деякі драми розлучення відбуваються саме таким чином, і це посилює біль дітей.

Ревека, насправді, не зробила Якову доброї послуги. Як благословення батька може бути ефективним, коли воно отримане через гріх? Як улюблений син може жити в мирі, коли брат-близнюк був так принижений? Близнюки особливо глибоко пов’язані. Несправедливе ставлення батьків, насправді, не може зруйнувати їхній тісний зв’язок. Це показує нам ця історія. І вона підтверджує те, що говорить стара приказка: «Поводься зі своїми дітьми однаково, то увійдеш у Царство Небесне». Є періоди, коли одна дитина може бути ближча до матері, ніж інші, але в той же час, вона любить усіх інших по-своєму. І діти також повинні це відчувати. Нерівне поводження з дітьми передбачає руйнування дитячої свідомості.